Voita arvonnassa aurinkopaneelit, viemäriremontti – tai molemmat!

Kuivat kädet, unettomat yöt ja tukkeutuva viemäri – epidemian yllättävät ongelmat ja niiden ratkaisut

30.03.2020

Jaa artikkeli:

Koronaepidemia on tuonut yhteiskuntaamme niin suuria kuin pieniä ongelmia. Tässä blogissa käsittelemme yllättäviä haasteita, joita koronavirus on epäsuorasti aiheuttanut ja esitämme niihin ratkaisut.

Kodin viemäri tukkeutuu

Aloitetaan häpeilemättä meille rakkaimmasta aiheesta, eli viemäristä. Yle on uutisoinut epidemian aiheuttamasta uudesta trendistä, jossa viemäriin laitetaan tavallista enemmän sinne kuulumattomia asioita, kuten nenäliinoja ja desinfiointipyyhkeitä. Erityisesti vanhoissa omakotitaloissa viemäriin kuulumattomat asiat jäävät tehokkaasti kiinni viemäriputkien karheisiin sisäpintoihin. Kun tavaraa kertyy tarpeeksi, syntyy tukos, jolloin vedet voivat nousta ylös. Kuvassa näkyvä tilanne syntyy silloin, kun tukosta talon alimmassa kerroksessa ei heti huomata, vaan viemäriin jatketaan veden laskemista jostain muualta. Tästä voi aiheutua omakotiasujalle merkittävän kokoinen lasku, mutta tiedämme kokemuksesta, ettei tämä edes ole asukkaan suurin huolen aihe. Viemäriveden haju voi olla kaamea. 

Jotta viemärisi toimisi kunnolla, älä ikinä kaada tai heitä sinne seuraavia asioita:

• Paistorasvoja

• Ruoantähteitä

• Talouspaperia tai nenäliinoja; pidäthän siis huolen vessapaperin riittävyydestä

• Desinfiointipyyhkeitä

• Mitään kiinteitä objekteja, kuten vanupuikkoja

Jos viemäri pääsee tukkeutumaan, voi sen usein avata kotikonstein. Lue viemärin avaukseen perehtyvästä artikkelistamme tarkemmin, miten tämä onnistuu.

Viemäri voi tukkeutua ajoittain siitäkin huolimatta, että sitä käytetään oikein. Tämä on tyypillinen huonokuntoisen viemärin oire, joka saattaa kieliä remontin tai huollon tarpeesta. Mikäli epäilet omakotitalosi viemärin olevan huonokuntoinen, kannattaa hyödyntää maksuton viemärikuvaus.

Käsien pesu kuivattaa ihoa

Käsien pesu on tällä hetkellä tärkeämpää kuin koskaan. Nopea pesu ei myöskään riitä, vaan käsiä pitää pestä saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Miksi juuri 20 sekuntia? Yksi syistä tähän on se, että siinä ajassa saippua pääsee tehokkaasti irrottamaan rasvaista likaa iholta. Koronavirukselle tämä on erityisen tappavaa, sillä sen rasvasta koostuva vaippa tuhoutuu, kun se reagoi saippuan kanssa. Saippuan huono puoli on kuitenkin se, että se ei erottele viruksen ja ihon luontaisten rasvojen välillä, vaan irrottaa kaiken kohtaamansa rasvan. Kun käsiä pesee saippualla usein, pitkään ja huolellisesti, käsien omat rasvat eivät välttämättä riitä pitämään ihoa hyvässä kunnossa. Tämä voi aiheuttaa – ja on monille aiheuttanutkin – ihon kuivumista ja jopa halkeilua. Kuivat kädet voivat aiheuttaa mm. ihottumaa, kipua ja tulehduksia, joten asia kannattaa ehdottomasti korjata.

Mikä neuvoksi? Pidä ainakin huoli siitä, ettet ärsytä ihoa turhaan kylmällä ilmalla – käytä siis tarpeen vaatiessa hanskoja ulkona. Tämän lisäksi laita käsiisi perusvoidetta muutaman kerran päivässä. Voiteiden rasvapitoisuudet vaihtelevat paljon; voit aloittaa 30-50 prosentin voiteesta ja sitten tarpeen vaatiessa siirtyä siitä rasvapitoisuudessa ylös- tai alaspäin. Vikaa voi olla myös käyttämässäsi saippuassa. Saippuoiden välillä on suuria eroja siinä, kuinka paljon ne ärsyttävät ihoa. Valitse siis kaupasta sellainen saippua, joka on nimenomaan tarkoitettu herkälle iholle.

Olet saattanut myös kuulla, että kädet voi pestä perusvoiteella saippuan sijasta. Vaikka tämä pitää paikkansa, voiteet eivät ole yhtä tehokkaita viruksia ja bakteereja vastaan kuin saippua. Älä siis korvaa saippuaa ainakaan näinä päivinä.

Poikkeustila pitää Nukkumatin loitolla

Meneillään oleva tilanne on jo nyt aiheuttanut stressiä ainakin lomautusten, terveysuhkien ja vessapaperipulan muodossa. Arjessa kokemamme haasteet saattavat nousta helposti pintaan, kun yrittää saada unta. Jos sinulle on käynyt näin, älä huolestu, sillä se on täysin normaalia. Kattoon tuijottaessa on aikaa pohtia asioita ja valitettavasti usein nämä asiat eivät ole kaikkein rauhoittavimmasta päästä. Huolien aiheuttamat nukahtamisvaikeudet – ja nukkumiseen liittyvät ongelmat ylipäätään – voivat vaikeuttaa arkea ja olla pidemmällä aikavälillä jopa terveysriski. Tämän takia on tärkeää yrittää ratkoa nukahtamisongelmat mahdollisimman nopeasti niiden ilmetessä.

Nukahtamisen helpottamiseen on olemassa kemiallista yhdistettä jos toistakin, mutta usein ongelmaa voi helpottaa rentoutumisharjoituksilla. Yksi suosituimmista ja tehokkaimmista harjoituksista on palleahengitys. Laita selällä maatessasi toinen käsi vatsan ja toinen käsi rintakehän päälle. Hengitä niin, että rintakehä pysyy paikoillaan, mutta vatsa pullistuu sisäänhengityksen myötä. Hengitä rauhallisesti ja syvään, kunnes rentoudut. Harjoitus saattaa vaikuttaa aluksi kömpelöltä tai hölmöltä, mutta siinä on tiedettä takana; palleahengitys nimittäin aktivoi parasympaattista hermostoa, joka rauhoittaa kehoa. Rentoutumisharjoitukset vaativat myös usein harjoittelua. Kokeile palleahengitystä ainakin muutamana yönä peräkkäin ennen kuin hylkäät sen. Voit myös kokeilla muita rentoutumisharjoituksia, joita löydät esimerkiksi HUS:n mielen omahoitosivuilta.

Jaa artikkeli:

Aiheet

Aiheeseen liittyviä blogeja